Výklad nových pravidel pro telemarketing reaguje na přijetí zákona č. 374/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.
Zákonodárce tak mimo jiné adaptoval zákon o elektronických komunikacích na obecné nařízení a za účelem posílení ochrany soukromí v elektronických komunikacích přijal změnu podmínek kontaktování za účelem marketingu.
Přestože účinnost novely zákona o elektronických komunikacích nastává již od 1. 1. 2022, změna pravidel kontaktování za účelem marketingu bude platit s ohledem na příslušná přechodná ustanovení až po šestiměsíčním přechodném období, tj. od 1. 7. 2022.
Novelizace zákona o elektronických komunikacích spočívá ve změně dosavadního režimu kontaktovat lze každého, kdo v telefonním seznamu neuvedl, že si nepřeje být kontaktován za účelem marketingu (dále jen princip opt-out) na nový režim kontaktovat lze pouze toho, kdo ve veřejném telefonním seznamu uvedl, že si přeje být kontaktován za účelem marketingu (dále jen princip opt-in).
Nová právní úprava, tedy přechod z principu opt-out na princip opt-in, přitom nic nemění na existujícím vztahu mezi podnikateli a zákazníky a respektuje jej, včetně oprávněného zájmu podnikatelů ve smyslu čl. 6 odst. 1 písm. f) obecného nařízení, kteří v rámci komunikace se stávajícími zákazníky propagují své výrobky a služby.
Zákon o elektronických komunikacích v § 95 odst. 5 dále nově stanoví právní fikci, že za vytvoření účastnického seznamu se považuje také náhodné vygenerování telefonních čísel, seznam telefonních čísel bez jiných identifikačních údajů nebo seznam, kde se uvádí telefonní čísla či osobní nebo identifikační údaje účastníků, kteří neuvedli, že si přejí být kontaktováni za účelem marketingu.
Úřad pro ochranu osobních údajů na novelu zákona o elektronických komunikacích upozornil již dříve, a to v souvislosti se změnou právní úpravy tzv. cookies.
Kompletní výkladové stanovisko s odpověďmi na nejčastější otázky týkající se nových pravidel pro marketingová volání, která stanovuje novela zákona o elektronických komunikacích, připravil společně Český telekomunikační úřad ve spolupráci s Úřadem pro ochranu osobních údajů a Ministerstvem průmyslu a obchodu.
Článek Úřad pro ochranu osobních údajů ze dne čtvrtek 23. prosince 2021
Seznamy majitelů datových schránek budou odstraněny ze systému otevřených dat
Pozor na phishing po telefonu jménem ÚOOÚ
Porušení nařízení GDPR po hackerském útoku
Mapování využití cloudových služeb ve veřejném sektoru
Jak se bránit nevyžádanému telemarketingu
Změna právní úpravy pro cookies
Výklad nových pravidel pro marketingové hovory
Při povinném testování se zaměstnavatel dostává do role správce osobních údajů
Pokuty za spam do soukromých datových schránek
Měření teploty zaměstnanců z pohledu ochrany osobních údajů
Stanovisko Evropského sboru pro ochranu osobních údajů
Zpracování osobních údajů a jejich ochrana v době pandemie koronaviru
Jak na zpracování osobních údajů získaných prostřednictvím kamer a videozařízení
Pokyny Evropského sboru ke kamerovým systémům
Nevyžádaný telemarketing - prevence a obrana
Reakce ÚOOÚ na podnět dTestu ke shromažďování dat o poloze uživatelů
Jak odstranit osobní údaje získané z veřejných rejstříků ze soukromých databází na internetu
Pokuta 1,5 milionu korun za nedostatečné zabezpečení osobních dat
Přímý elektronický marketing v éře GDPR
Cookies a jejich košer použití v éře GDPR
Priority ÚOOÚ v legislativním procesu návrhu zákona o zpracování osobních údajů
Pokuta 3,6 mil. Kč pro T-Mobile za nedostatečnou ochranu zákaznických dat
Zákaznické karty: veřejná diskuse na webu ÚOOÚ
Jarní konference evropských komisařů ochrany dat a soukromí
Moje soukromí, nekoukat, nešťourat
Lhůta uchování čísla mobilu při nákupu SMS jízdenky se zkracuje z 10 let na 3 měsíce
ÚOOÚ připomenul Den ochrany osobních údajů
ÚOOÚ připomenul Den lidských práv
Kamerový systém v boji proti zakázané pouliční prostituci v Chomutově
Úřad pro ochranu osobních údajů varuje
Evropská cena pro Úřad pro ochranu osobních údajů
Vyjádření ÚOOÚ k instalaci kamerového systému v prostorách nemocnice v Jihlavě